In Nederland lopen naar schatting méér dan 2 miljoen hardlopers rond. Decathlon doet er met haar eigen merk Kalenji alles aan die lopers van alle gemakken en mode te voorzien. Met een groeiende naamsbekendheid en steeds méér tevreden klanten vragen mensen ons steeds vaker: ‘De naam Kalenji, waar komt die vandaan?’
Het antwoord op die vraag ligt op een slordige 11.000 kilometer van Amsterdam, in de hooglanden van Kenia. Daar leven de Kalenjin, een groep verwante stammen met een bijzondere manier van leven. Zij hebben van hardlopen een lifestyle gemaakt zoals wij van Decathlon die ook graag zouden zien: Hardlopen als sociale gelegenheid, met ruimte om te lachen.
Onevenredige successen
De afgelopen decennia wonnen atleten met een achtergrond in de Kalenjin verschillende atletieknummers op de Olympische Spelen. Van de 800 meter tot de marathon: Op vrijwel elke afstand zijn voorbeelden te vinden van Kalenjin die titels pakten en records braken. Niet gek, voor een volk dat bij de laatste telling in 2009 nog geen vijf miljoen koppen telde!
Het is gissen naar de precieze redenen van het onevenredige succes dat de Kalenjin binnen atletiek genieten. Andere Keniaanse volkeren leven immers óók in de bergen en heuvels, en groeien óók op in een omgeving waar het normaal is om kilometers te moeten rennen naar de dichtstbijzijnde school, of welke instantie dan ook. Bij Decathlon denken we dat de sleutel tot succes in het plezier van het lopen ligt.
Luisteren naar het lichaam
Vergeet het meten van hartritme, snelheden of afgebakende afstanden. Natuurlijk hebben die hun plek in je training, maar bij de Kalenjin staat het plezier voorop. Zij lopen lachend, in groepen. Ze wisselen van ritme, pakken rust wanneer zij deze nodig hebben. Zij geloven dat hardlopen in je natuur zit; Je oefent het al sinds je klein bent. En als je luistert naar je lichaam, jezelf de ruimte biedt te groeien binnen je eigen limieten? Dan kun je jezelf naar grote hoogten rennen.
Bij de Kalenjin ben je namelijk volwassen zodra je (natuurlijk, rennend) een antilope kunt vangen. Deze opzienbarende prestatie eren we bij Decathlon door de hoorn van de antilope in het logo van ons passiemerk Kalenji te verwerken. Kijk maar eens naar ons beeldmerk: Het is een atletiekbaan met daarin de hoorn van deze prachtige dieren!