Ken je de wet van Murphy? “Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan.” Nou, de afgelopen maanden had Decathlon beter de winkel van Murphy kunnen heten.
De afgelopen periode ben je wellicht de dupe geweest van een opeenstapeling van de meest uiteenlopende problemen waardoor er van alles mis is gegaan met je bestelling. Het leek het ons wel een idee een aantal van die problemen met je te delen en tevens onze excuses aan te bieden.
Om de klantervaring te verbeteren hebben wij een tijd geleden besloten een nieuw computersysteem aan te schaffen. Maar juist door de recente lancering van dat nieuwe systeem werd je bestelling soms niet geplaatst (of juist twee keer) óf twee keer afgeschreven (of, inderdaad, juist helemaal niet). Bovendien konden jullie ook niet zelf een retourzending aanmaken of een kassabonnetje toevoegen. Irritant!
In dat geval bel je natuurlijk met onze klantenservice… Maar als zij ook met datzelfde nieuwe systeem werken, waardoor zij geen bestelgegevens kunnen inzien, wordt het nog irritanter.
Ten einde raad besluit de klantenservice dan de originele bestelling te annuleren en een nieuwe aan te maken. Maar dan komt Murphy natuurlijk weer om de hoek kijken: Een storing in ons Duitse magazijn zorgt ervoor dat geen enkele bestelling deze kant op komt…
Dat wordt doorwerken daar in dat magazijn, zou je zeggen. Klopt, maar niet op zondag. Dat mag daar kennelijk niet.
Als je dacht dat ome Murphy klaar was met je bestelling, heb je het mis. De voorraad in Duitsland wordt namelijk aangevuld vanuit ons internationale magazijn in Spanje. En in Spanje staken ze weleens…
De cirkel is bijna rond, maar op de valreep weet Murphy ook de laatste schakel te breken. Een van onze partners – pakket bezorgbedrijf Dynalogic – lag op zijn gat. Het zou dan ook goed kunnen dat je pakketje wekenlang kwijt is geweest bij Dynalogic. Als het allemaal niet zo vervelend was, had het lachwekkend kunnen zijn.Gelukkig viel dát in ieder geval samen met de wereldwijde ransomware hack waardoor Maersk, het containerbedrijf dat o.a. onze producten vervoert, de haven niet in of uit kon.
Hadden we dit allemaal kunnen voorzien? Niet echt. Kunnen we ervan leren? Zeker.
Er zijn inmiddels een hoop maatregelen genomen (een back-up voor alle back-ups en alternatieve alternatieven) en die werken vooralsnog erg goed. Misschien kunnen we vanaf oktober zelfs 24-uurs levering aanbieden!
We hopen dat we hiermee je vertrouwen weer terug kunnen verdienen en om het goed te maken, nemen wij de verzendkosten bij je eerstvolgende bestelling voor onze rekening.